Fontos, hogy tudd, mi a helyes kommunikáció a bérbeadóval

Fontos szót ejteni arról, mi a helyes viselkedési forma akkor, ha lakást bérelnél. A bérbeadóval történő kommunikáció ugyanis meghatározó lehet. Hatással lehet az arra, megkapod – e az ajánlatot, ahogyan arra is nagy hatást gyakorolhat, hogyan fogsz együttműködni a bérbeadóval a beköltözést követően.

Előző cikkünkben már szóltunk arról, hogy milyen viselkedési normáknak és kérdéseknek érdemes esélyt adni a beköltözés előtt, még a lakásnézés idejében.

Azért is van akkora jelentőssége annak, hogyan kommunikálsz egy bérbeadóval miután beköltöztél, mert sok fejfájástól megkímélheted magad. A vele folytatott kommunikáció ugyanis nem szűnik meg azzal, hogy aláírod a szerződést és beköltözöl a lakásba, kiadó szobába.

Amennyiben még soha nem béreltél albérletet és nincs tapasztalatod az ilyenkor felmerülő szituációkkal kapcsolatban, akkor ez a cikk igazán hasznos lehet számodra, ugyanis nem csupán hatékony kommunikációt ajánlunk fel, de szituációk is felvázolódnak, melyek valószínűleg előfordulnak majd veled is bérlőként.

Lakbér fizetése

A havi lakbér és rezsi fizetéséhez nem kell kapcsolatba lépnetek, azonban akadnak bérbeadók, akik mégis elvárnak egy üzenetet azzal kapcsolatban, rendezted-e a havi kötelezettségeidet. Az is megtörténhet, hogy esetleg technikai problémáid akadnak a pénz utalásával és ezért fel kell venned a kapcsolatot a bérbeadóval, hogy azokat közösen megoldjátok.

A bérbeadó is egy elfoglalt ember, ezért érdemes rövid, lényegre törő üzenetet írni neki. Természetesen az udvariasság elengedhetetlen része az üzenet stílusának. Ugyanez jellemző a telefonhívásra is, ekkor azonban a türelem sem árt. A hadarás, egymás szavába vágás frusztráló lehet.

Meghibásodás esetén

Bizony előfordulhat az is, hogy technikai, elektronikai meghibásodás történik az albérletben, és emiatt fel kell venni a kapcsolatot a bérbeadóval. Lehet, hogy a tévé hibásodott meg, de az is meglehet, hogy víznyomáshoz kapcsolódó gondokról kell jelentést tenned.

Bármi is legyen a helyzet, jól jöhet az, ha őszinte, nyílt kommunikációval folyatod le az ügyet. A jelentést követően a megoldás megtalálása, kompromisszum a legfontosabb. A szerződésben feltüntetettek alapján kell eljárni, akármi is legyen ott feltüntetetve az üggyel kapcsolatban, ha az anyagiak téged terhelnek, akkor jobb döntés eleget tenni ennek.

Ha nincs esély az egyöntetű egyetértésre, akkor a tiltakozás, harag, durva, felemelt hangnem és egyéb negatív reakció, megnyílvánulás nem fog előrébb vinni, ahogyan a szerződés tartalmát sem fogja megváltoztatni.

Pontosan ezért is olyan lényeges részletesen átolvasni a szerződést, ahogyan meggyőződni arról, hogy a szóban forgó albérlet és a szerződésbe foglaltak megfelelnek-e a te elvárásaidnak. Amikor ugyanis aláírod a szerződést, akkor beleegyezel annak tartalmába, azzal pedig megszületik a közös megegyezés.

 Ezt a megegyezést szeged meg akkor, ha a szerződésben feltüntetettekkel ellentétesen cselekednél, vagy beleegyezés után mégis lázadni akarsz annak tartalmával szemben. Ez nem csupán a fennálló szituációnak árt, de megkeseríti a jövőbeli együttműködést is.

Lakótárs problémák

Ha kiadó szobát bérelsz lakótársakkal, az nem minden esetben lehet felhőtlen és probléma mentes. Talán a legtoleránsabb, kooperatív lakótársakat kapod, de az is lehet, hogy a lakótársaiddal nehezebben értitek meg egymást, mint ahogyan azt reméltétek volna.

Ha az abszolút egyet nem értésig fajul a helyzetetek, akkor célszerű szólni erről a bérbeadónak is. Az együttélés során meglehet, hogy keveset kommunikálsz azzal a bizonyos lakótárssal, így fontos, az albérletet illető információk is elvészhetnek az éterben.

Szerencsére, igen ritkán adódik konfliktus lakótársak között, ha pedig előfordul kisebb súrlódás, azt könnyen meglehet beszélni, a hatékony és békés együttélés érdekében érdemes fátylat borítani a múltra. Ha többet olvasnál a lakótárs konflikus témájáról, itt megteheted, amennyiben pedig valamilyen kérdésed, esetleg panaszod merül fel, bátran kommunikáld ügyfélszolgálatunk felé.